Submenu Klantenservice

Herroepingsrecht

Als u een winkel in loopt om een product te kopen, zult u niet snel met het product de winkel verlaten zonder het product uit te proberen. Kleding past u even aan, en kunt u even voelen. Producten en diensten die via een webshop worden aangeschaft zijn niet zo eenvoudig uit te proberen. De kwaliteit – en of deze aansluit bij wat u ervan verwacht – wordt pas merkbaar wanneer u het product ontvangt en gebruikt. Het herroepingsrecht geeft u het recht voor u onbruikbare producten terug naar de winkel te sturen, zodat u niet onnodig met deze producten en de bijbehorende kosten blijft zitten.


Wat houdt het herroepingsrecht in?

Herroepingsrecht, retourrecht, bedenktijd, afkoelperiode, recht op retour, recht van ontbinding: het betekent allemaal hetzelfde. Binnen 14 kalenderdagen na het sluiten van de koopovereenkomst kunt u als consument beroep doen op uw herroepingsrecht. De overeenkomst die is gesloten met Expresswear.nl wordt hierdoor ontbonden. Deze afkoelperiode is om twee redenen tot leven geroepen:

  • Zoals gezegd, het is niet mogelijk om een product of dienst uit te testen als deze online wordt gekocht. Daarom heeft u 14 dagen de tijd om dit alsnog te doen.
  • Het overrompelingseffect: dit kan het geval zijn als u bijvoorbeeld op straat wordt aangesproken door een verkoper. Onder aanmoediging van de verkoper is het voor u lastig om rustig te bedenken of hij het product of de dienst wel wil aanschaffen. De afkoelperiode geeft hem de kans om dit thuis nog eens te overdenken.


Wanneer geldt het herroepingsrecht?

In officiële termen heeft u recht op retour als hij/zij met Expresswear.nl een overeenkomst op afstand of een overeenkomst buiten de verkoopruimte heeft afgesloten. Wat houdt dit precies in?

  • U bent een persoon die een product of dienst aanschaft voor zijn eigen geluk of voortbestaan.
  • Expresswear.nl verkoopt producten en/of diensten met als doel winst te maken.
  • Een overeenkomst op afstand wordt gesloten zonder dat u en Expresswear.nl tegelijk in dezelfde ruimte aanwezig zijn. Dit wordt bijvoorbeeld telefonisch gedaan, of via internet.
  • Een overeenkomst buiten de verkoopruimte wordt afgesloten terwijl u en Expresswear.nl wel tegelijk aanwezig zijn, maar in een ruimte anders dan de verkoopruimte van Expresswear.nl, bijvoorbeeld op straat.


De herroepingstermijn

U kunt binnen 14 kalenderdagen beroep doen op uw retourrecht. Deze periode wordt ook wel de herroepingstermijn genoemd. De dag waarop deze termijn in gaat geldt niet als één van deze 14 dagen. Doet u bijvoorbeeld een aankoop op de 1e dag van de maand, dan loopt de termijn af op de 15e dag van de maand, op het einde van het laatste uur van deze dag. Als dit een zaterdag, zondag of feestdag is, dan loopt de termijn af op de eerstvolgende werkdag.


Wanneer de koopovereenkomst is gesloten, en dus wanneer de herroepingstermijn start, is afhankelijk van het type overeenkomst

  • Overeenkomst tot het verrichten van diensten: de herroepingstermijn start vanaf de dag dat de overeenkomst wordt gesloten. Dit geldt voor overeenkomsten zoals een nieuwe energieleverancier. Als u vraagt om levering binnen de herroepingstermijn, dan is de dienstverlener verplicht om te leveren. Wordt de dienst alsnog door u herroepen, dan moet u het gebruikte deel wel betalen.
  • Koopovereenkomst: de herroepingstermijn start zodra u het bestelde product heeft ontvangen, dit is onder andere middels de track&trace te checken. Als meerdere producten zijn besteld tijdens één bestelling, en deze worden afzonderlijk van elkaar geleverd, dan start de termijn zodra het laatste product is ontvangen. Dit is het type overeenkomst dat u met Expresswear.nl aan gegaan bent na uw aankoop.


Uitpakken en proberen

Na het ontvangen van een product heeft u het recht om dit product te inspecteren. Voldoet het aan de eisen, werkt het naar behoren? Het product mag uitgepakt worden, maar u moet wel zorgvuldig met het product omgaan. Als het product door schuld van u beschadigd raakt, dan mag Expresswear.nl de ontstane schade verrekenen met het terug te betalen bedrag.


Wijze van herroepen

Het product of de dienst is ontvangen, het blijkt niet te voldoen aan de eisen van u en dit alles valt binnen de herroepingstermijn. Wat nu? Herroepen kan op verschillende manieren, zowel mondeling als schriftelijk. Schriftelijk herroepen is aangeraden, omdat u zo kunt bewijzen dat op de juiste wijze en binnen de herroepingstermijn het recht op retour is uitgeoefend. Wij hebben ook een herroepingsformulier dat door u ingevuld kan worden, deze vindt u terug in de e-mail die u van ons ontvangen heeft tijdens het retour melden. U bent echter niet verplicht hier gebruik van te maken maar wij adviseren wel om het herroepingsformulier of toegevoegde factuur mee te zenden zodat wij kunnen zien dat het een bestelling van u is. Wij kunnen geen retouren in behandeling nemen wanneer wij niet weten van wie de retour afkomstig is.


Retourneren van de bestelling

U moet de geleverde producten binnen 14 dagen terugsturen naar Expresswear.nl. Deze periode gaat in zodra u beroep heeft gedaan op zijn herroepingsrecht, en bij Expresswear.nl heeft aangegeven de producten te willen terugsturen. U kunt het artikel met aangehechte originele labels en prijskaartje retourneren. Heeft u het artikel al gedragen of is het beschadigd door uw eigen toedoen? Dan zullen wij eventuele "schade" in mindering brengen (dit kan ook inhouden dat wij 100% "schade" in rekening brengen). Underwear ongeopend in originele gesealde verpakking kan geretourneerd worden. Deze kunnen niet als retour geaccepteerd worden als de gesealde verpakking geopend is i.v.m. hygiëne. Natuurlijk mag u de kleding (m.u.v. underwear) wel eerst passen.


Terugbetaling

De herroeping van een product of dienst is gratis voor u. Binnen 14 dagen nadat u een beroep heeft gedaan op zijn herroepingsrecht, moet Expresswear.nl de prijs van het product *inclusief de verzendkosten terugbetalen aan u, (wij doen ons uiterste best om dit binnen 2 werkdagen na ontvangst retour af te handelen en te crediteren, dit lukt in 99% van de retouren)(*de eventueel betaalde verzendkosten worden alleen gecrediteerd wanneer de gehele order retour gezonden wordt). Wij mogen dit niet uitbetalen in de vorm van een cadeaubon, tenzij u met een cadeaubon heeft betaald. Expresswear.nl mag wel wachten met het terugbetalen tot hij het product weer heeft ontvangen.

Heeft u voor een duurdere leveringswijze gekozen dan de aangekochte goedkoopste standaardlevering, dan de kosten voor u als consument gezien dit een eigen keus is geweest, u ontvangt dan de eventueel betaalde verzendkosten niet terug.

Onder volledige terugbetaling vallen ook de bezorgkosten, administratiekosten en andere kosten die u heeft moeten betalen. Als u een of meerdere producten uit de bestelling houdt, dan krijgt hij alleen de kosten terug van de producten die hij terugstuurt, niet de bezorgkosten of administratiekosten. U bent wel zelf verantwoordelijk voor de directe kosten van het terugzenden, deze kosten moeten door u zelf gemaakt worden, zoals de postzegels die u op het pakket plakt of de kosten van retourneren via een pakketpunt. Wanneer u via onze retourprocedure het pakket aanmeld krijgt u de keus om voor EUR 2,95 een retourlabel aan te schaffen die u op het pakket kunt plakken, u krijgt tijdens het retourproces de mogelijkheid een label te kopen middels een vooraf betaalmethode of u heeft de keus om het in te laten houden van het te crediteren bedrag nadat wij de retour ontvangen hebben. Deze keus kunt u zelf maken. Mocht een pakket niet gefrankeerd zijn of zonder toestemming middels ons andwoordnummer retour zijn gekomen mogen wij de retourkosten van EUR 2,95 inhouden van het te crediteren bedrag. Wanneer wij niet kunnen crediteren omdat er bijvoorbeeld voor AfterPay gekozen is zullen wij u een betaallink sturen waar u het bedrag van EUR 2,95 vooraf kunt voldoen, pas na betaling zal de retour in behandeling genomen worden. 

Wanneer u het pakket naar een pakketpunt brengt zonder een label bij ons aan te kopen zullen de kosten ongeveer EUR 7,25 zijn die aan het pakketpunt voldaan moet worden.

Een retournering vanuit België of Duitsland moet de klant zelf het pakket frankeren bij een postkantoor, wij hebben geen mogelijkheid om het goedkoper aan te bieden. De frankeerkosten vanuit België en/of Duitsland kunnen rond de €20,- per pakket zijn.

Mocht u verder nog vragen over het herroepingsrecht hebben kunt u ons altijd tijdens kantooruren bellen, mocht u liever een a-mail willen sturen dan kan dat naar klantenservice@expresswear.nl, deze zullen wij zo snel mogelijk beantwoorden. Onze reactietijd van de e-mail is normaal gesproken ongeveer 1 werkdag.